الگوهای اقتصادی
از آنجا که اندیشهی بنیادین در هر حوزهای از تبیین دامنهی الگوهای موجود یا تولید الگوی جدید، آغاز میشود، در رویکرد مشتریمدار نیز، تبیین پارادایم گام اساسی در طرحریزی مبتنی بر این رویکرد محسوب میگردد.
مبتنی بر رویکرد عهدمدار (تاریخمدار) با بررسی رویکرد های زندگی بشر در طول تاریخ همهی الگوهای معرفتی، هستی شناختی، و… در زیر دو ابرالگو: سوپر پارادایم امانیسم و ابروادی خداگرایی تقسیم می شوند. به زبان ساده تر انسان در طول تاریخ همیشه یکی از دو الگوی انسان محوری و یا پرستش خدا را برای خود برگزیده است.
زیر مجموعه ی هر یک از این ابرالگوها، چهار دسته الگوی اقتصادی وجود دارد که به شرح زیر است که در مقالاتی جداگانه مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
توجه: به دلیل کاربردی که کلمه ی افتصاد در اذهان عمومی دارد برای تفهیم بهتر مطلب از این کلمه استفاده شده است.