الگوی اسلامی، ایرانی معیشت

سعی ما تبیین شعار ما می توانیم در الگوی اسلامی، ایرانی معیشت است

الگوی اسلامی، ایرانی معیشت

سعی ما تبیین شعار ما می توانیم در الگوی اسلامی، ایرانی معیشت است

الگوی اسلامی، ایرانی معیشت

با سلام
ما در این وبلاگ سعی در طرح ریزی و تیین الگوی ایرانی اسلامی معیشت و بررسی و توضیح مفهوم کلماتی مانند: اکانامی، ربا، کدآمایی و بیع برای طرح ریزی الگوی ایرانی اسلامی معیشت با جواب به این سوال (البته با جمع آوری مطالب از متفکران در این زمینه) که آیا می توان یک الگوی معیشتی ای غیر از الگوی کنونی معیشت داشت یا نه؟

Reba.ir

الگوی معیشت کدآمایی

يكشنبه, ۲۵ مرداد ۱۳۹۴، ۰۴:۴۳ ق.ظ

به نام خداوند بخشنده مهربان

الگوی کدآمایی، الگوی ایرانی معیشت است. الگویی که ریشه‌ی افراد را در زمین تعریف می‌کند. الگویی که بر خلاف مشابه غربی‌اش به دنبال پاسخ به نیازهای انسان با بهر‌ه‌گیری حداقلی از منابع موجود است. الگویی که واژه‌ی کدبانو در دایره‌ی آن تعریف می‌شود. فردی که باید در سطح یک خانواده با هنر و تدبیر خود از حداقل منابعی که در اختیار دارد حداکثر استفاده را کرده و نیازهای خانواده‌اش را تامین کند.

اساساً اقتصاد مقاومتی و جهاد اقتصادی که امروز برای دست‌یابی به الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت در دستور کار هستند، قرابت و انطباق عجیبی با الگوی کدآمایی دارند.

متاسفانه این الگو تقریباً بیش از یک قرن است که متولی ندارد و هیچ حکومتی در جهان از آن برای اداره‌ی مردم خود استفاده نمی‌کند. اما این الگو یک سابقه‌ی ۳۰۰۰ ساله دارد و دو امپراتوری هخامنشی و ساسانی از آن استفاده کرده‌اند. اساساً کسانی که نسبت به وجود یک چنین الگویی شک دارند باید از خود بپرسند که چطور این دو امپراتوری، گستر‌ه‌ای در حد چند کشور را اداره می‌کرده‌اند اما الگویی برای اداره‌ی معیشت مردم خود نداشته‌اند؟

با استناد به تعریفی از کدآمایی که در مقاله فرهنگ واژگان (کدآمایی) به آن اشاره شده است، شاید بتوان کلمه کدخدا را اینگونه تعریف کرد که کدخدا فردی است که سعی در نظم دادن کوشش مردم به سمت استفاده بهینه ازمنابع موجود دارد و به همین جهت او را تلویحاً می توان خدای کوشش و تلاش دانست و در رابطه کلمه کدبانو هم می توان اینگونه گفت که کدبانو با نظم دادن به کوشش و تلاش اعضای خانواده سعی در مصرف بهینه منابع موجود در خانه دارد و به همین جهت می توان این کلمه را به معنی بانوی کوششگر و تلاشمند دانست.

منبع: سایت کدآمایی

www.kadamaei.ir

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی