الگوی اسلامی، ایرانی معیشت

سعی ما تبیین شعار ما می توانیم در الگوی اسلامی، ایرانی معیشت است

الگوی اسلامی، ایرانی معیشت

سعی ما تبیین شعار ما می توانیم در الگوی اسلامی، ایرانی معیشت است

الگوی اسلامی، ایرانی معیشت

با سلام
ما در این وبلاگ سعی در طرح ریزی و تیین الگوی ایرانی اسلامی معیشت و بررسی و توضیح مفهوم کلماتی مانند: اکانامی، ربا، کدآمایی و بیع برای طرح ریزی الگوی ایرانی اسلامی معیشت با جواب به این سوال (البته با جمع آوری مطالب از متفکران در این زمینه) که آیا می توان یک الگوی معیشتی ای غیر از الگوی کنونی معیشت داشت یا نه؟

Reba.ir

دکترین هوس

پنجشنبه, ۵ شهریور ۱۳۹۴، ۰۴:۰۹ ب.ظ

در مطلب دکترین کپیتال اکانامی به مقوله ای به نام تغییر ذائقه ی مخاطب پرداختیم که سعی می شود در این مطلب به صورت مفصل تری مورد بررسی قرار بگیرد.

آن طور که گفته شد یکی از ارکان دکترین اکانامی ایجاد و مدیریت تقاضا در مخاطب است که شامل چند ویژگی می شود که به شرح زیر است:

 در کپیتال اکانامی عموما نیازهای مردم به سمت تولیدات پیش می رود که یکی از ابزار مهم آن تبلیغات  است که می توان به تبلیغات تلوزیون، شبکه های اجتماعی، روزنامه، تبلیغات محیطی، و خیلی از روشهای حضوری و غیر حضوری دیگر در اذهان مخاطب اشاره کرد.

ایجاد احساس نیاز در مخاطب یکی از اصول ذائقه سازی در این نوع اقتصاد است. به این صورت که خریدار بعد از خرید یک محصول از یک شرکت تولید کننده به نوع دیگر محصولات آن شرکت یا محصولاتی با مشخصات محصولات خریداری شده ولی با امکانات بیشتر احساس نیاز می کند که عموما این تصمیم در صورتی گرفته می شود که آن محصولی که تهیه کرده است می تواند پاسخگوی نیازهای واقعی او نسبت به کاربرد آن محصول باشد. مسئله احساس نیاز کاذب به برتری کارکرد در یک محصول، بیشتر در محصولات الکترونیک و دیجیتال رخ می دهد ولی در محصولات دیگری مثل پوشاک و تهیه ملزومات غیر الکترونیک خانه مانند فرش، مبل، دکور و... خود را به صورت تمایل به تغیر ظاهر در این نوع محصولات نشان می دهد.

به عنوان یک مثال می توان زوج جوانی را در نظر گرفت که در شرف ازدواج هستند و شروع زندگی آنها بخاطر تهیه ملزومات زندگی به عقب می افتد. فرض کنید که این زوج بعد از تلاش های زیاد با اینکه هنوز زندگی مشترک خود را شروع نکردند به زیر بار قرض می روند و لوازمی را برای زندگی خود تهیه می کنند. حال بیایید ببینیم که کدام یکی از این لوازم تهیه شده نیاز اساسی آن زوج جوان را تشکیل می دهند.

ماکرویو، یخچال ساید بای ساید، ماشین ظرف شویی، تلوزین ال سی دی یا ال ای دی اسمارت تی وی هوشمند، ماشین لباسشویی پیشرفته و...

اینجا چند سوال پیش می آید که آیا به جای ماکرویو نمی شود از اجاق گاز معمولی استفاده کرد؟ آیا نمی شود به جای یک یخچال ساید بای ساید که برای پر نگه داشتن آن هم مجبور می شوید دو برابر کار کنید از یک یخچال کوچک استفاده کرد؟ آیا نمی شود به جای ماشین ظرفشویی با دست ظرف ها را شست؟ آیا نمی شود بجای یک تلوزیون عریض و طویل از یک تلوزیون ساده استفاده کرد؟ و خیلی از این نوع پرسش های دیگر.

شاید در جواب این سوال ها گفته شود این لوازم برای راحتی زندگی ساخته شده است. 

انجا چند سوال پیش می آید که به شرح زیر است:

آیا برای خرید این لوازم پول لازم نیست؟ پول از کجا می آید؟ آیا هزینه ی این لوازم ذکر شده به عنوان نمونه از نظر ریالی بالای چند ده میلیون نمی شود؟

آیا این راحت تر است که فردی نصف عمر خود را برای تهیه این لوازم کار کند و در آخر فرصت نداشته باشد که در راحتی کامل از این لوازم استفاده کند؟ زیرا باید زندگی خود را صرف تهیه پول این لوازم کند و اگر هم بخواهد اجناسی را قسطی بخرد باید بیشتر از قیمت آن محصول پرداخت کند. آیا این مسئله، یعنی دویدن دنبال پول برای تهیه ی لوازم مصرفی باعث راحتی زندگی ما می شود؟

در مطلبی دیگر به عنوان روح زندگی ما سعی خواهیم کرد به عوامل راحتی واقعی مادی در زندگی بپردازیم که در آینده منتشر خواهد شد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی