الگوی اسلامی، ایرانی معیشت

سعی ما تبیین شعار ما می توانیم در الگوی اسلامی، ایرانی معیشت است

الگوی اسلامی، ایرانی معیشت

سعی ما تبیین شعار ما می توانیم در الگوی اسلامی، ایرانی معیشت است

الگوی اسلامی، ایرانی معیشت

با سلام
ما در این وبلاگ سعی در طرح ریزی و تیین الگوی ایرانی اسلامی معیشت و بررسی و توضیح مفهوم کلماتی مانند: اکانامی، ربا، کدآمایی و بیع برای طرح ریزی الگوی ایرانی اسلامی معیشت با جواب به این سوال (البته با جمع آوری مطالب از متفکران در این زمینه) که آیا می توان یک الگوی معیشتی ای غیر از الگوی کنونی معیشت داشت یا نه؟

Reba.ir

دکترین کاپیتال اکانامی

دوشنبه, ۲ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۱۲ ق.ظ

طبیعت­‌گرایی در اقتصاد مدرن، به «دکترین کاپیتال اکانامی» یا اقتصاد سرمایه‌­داری منتج شده است. این دکترین از هفت مؤلفه­‌ی اساسی چرخه‌­ای اقتصاد، تمرکز خود را بر سه حوزه­‌ی «استحصال منابع»، «تبدیل آن به کالا»، «و عرضه‌­ی آن کالا برای فروش» قرار داده است. چون کالایی که تولید و عرضه می­‌شود، باید مشتری داشته باشد، در نتیجه دستگاه‌­های تبلیغاتی به ذائقه­‌سازی در مخاطب می­‌پردازند تا او متقاضی خرید آن کالاها شود. به حرکت این چرخه، رونق اقتصادی لقب داده‌اند.

منبع: سایت کدآمایی

در نموداری که می بینید نیم دایره ی آبی رنگ حیطه کپیتال اکانامی را در الگوی اقتصاد چرخه ای مشخص می کند و بیان می کند حیطه ی این دکترین پول محور است و مقصد نهایی این اقتصاد پول است.

اکانامی

باید توجه داشت طبیعت گرایی در تعبیر اکانامی غربی احترام به طبیعت نیست بلکه گرایش به طبیعت برای استخراج منابع و تولید کالا و عرضه ی آن است که سر انجامش کنترل ذهن مردم برای ایجاد تقاضا در آنها برای خرید محصولات تولیدی می انجامد. کنترل تقاضا صرف نظر از اینکه منقاضی در حقیقت به چه کالایی نیاز دارد، ایجاد تقاضای کاذب در مردم می کند و مخاطب خود  را به سمت تنوع طلبی و اسراف منابع سوق می دهد به گونه ای که اگر یک کالای خریداری شده قابل استفاده هم باشد تنها به این دلیل که صاحب کالا دیگر  رغبتی به استفاده از آن ندارد دنبال این می گردد که در نوع آن وسیله مدلی با امکانات بهتری داشته باشد و تا این امر یعنی تمایل به تنوع طلبی در متقاضی کالا می خواهد ارضاع شود کالای جدیدی تولید می شود که یک خواسته جدید ایجاد می کند و فرد باز تلاش می کند که منابع مالی برای تهیه آن کالا جمع کند و اینگونه می شود که صاحبان صنایع در این سیستم پایان ناپذیر با در نظر گرفتن کیفیت تولیدات خود همیشه مشتری برای خود دارند. شاید بتوان این دکترین را دکترین هوس نامید زیرا در بیشتر مواقع کالاهایی را برای مردم ذائقه سازی می کند که نیازی به آن وجود ندارد و یا اینکه استفاده از آن ضروری نیست.


در مقاله ی دکنرین هوس به مقوله ی ذائقه سازی کپیتال اکانامی بیشتر خواهیم پرداخت که در آینده منتشر خواهد شد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی