الگوی اسلامی، ایرانی معیشت

سعی ما تبیین شعار ما می توانیم در الگوی اسلامی، ایرانی معیشت است

الگوی اسلامی، ایرانی معیشت

سعی ما تبیین شعار ما می توانیم در الگوی اسلامی، ایرانی معیشت است

الگوی اسلامی، ایرانی معیشت

با سلام
ما در این وبلاگ سعی در طرح ریزی و تیین الگوی ایرانی اسلامی معیشت و بررسی و توضیح مفهوم کلماتی مانند: اکانامی، ربا، کدآمایی و بیع برای طرح ریزی الگوی ایرانی اسلامی معیشت با جواب به این سوال (البته با جمع آوری مطالب از متفکران در این زمینه) که آیا می توان یک الگوی معیشتی ای غیر از الگوی کنونی معیشت داشت یا نه؟

Reba.ir

انواع جهاد

سه شنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۴، ۰۸:۵۳ ب.ظ

 

در پی مقاله ی یک تجارت بی نظیر با مطرح شدن مسئله ی جهاد تصمیم گرفتم به دنبال تعریف آن در احادیث معصومین بگردم که به دو حدیث زیر  رسیدم که به شرح زیر هستند:

 پیامبر اسلام در حدیثی صرف شمشیر زدن در راه خدا را جهاد ندانسته و مسئولیت پذیری فرد در قبال والدین و فرزندان و تامین خود برای بی نیازی را جهاد دانسته که یکی از عوامل مورد نیاز برای این امر را می توان تبیین یک الگوی معیشتی درست برای بی نیازی از مردم طبق تعریف هایی که از الگوی معیشتی بیع و کدآمایی شده است، دانست. در زیر حدیث پیامبر(ص) را در مورد جهاد غیر نظامی در راه خدا را می خوانید.

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:

لَیسَ الجِهادُ أن یَضرِبَ بِسَیفِهِ فی سَبیلِ اللّه ِ ؛ إنَّمَا الجِهادُ مَن عالَ والِدَیهِ وعالَ وَلَدَهُ ، فَهُوَ فی جِهادٍ . ومَن عالَ نَفسَهُ یَکُفُّها عَنِ النّاسِ فَهُوَ فی جِهادٍ ؛

جهاد [فقط] آن نیست که [کسى] در راه خدا شمشیر زند ؛ هر آینه جهاد ، آن [نیز ]است که فرد ، پدر و مادر و فرزندانش را سرپرستى کند ؛ پس چنین کسى در حال جهاد است . و [نیز] آن کس که خود را تأمین مى سازد تا از مردم بى نیاز باشد ، او هم در حال جهاد است .**

و در تایید و تکمیل سخنان پیامبر اکرم(ص)، امام رضا(ع) نه تنها کار و کوشش برای تامین خانواده را جهاد می دانند بلکه آن را بالا تر از جهاد هم بر می شمارند که نشانگر اهمیت این امر است که حدیث مذکور در زیر آمده است:

امام رضا(علیه السلام) فرمودند:

انَّ الَّذِی یَطْلُبُ مِنْ فَضْلِ یَکُفُّ بِهِ عِیَالَهُ أَعْظَمُ أَجْراً مِنَ الْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ ؛

آن که با کار و کوشش، در جست و جوی مواهب زندگی برای تأمین خانواده خویش است، پاداشی بزرگ تر از مجاهدان راه خدا دارد.

تحف العقول، ص۸۰۸

 

منبع: سایت حدیث آنلاین 

در ادامه ی مطلب قابل ذکر است که کار و کوشش برای تامین خانواده در حین اهمیت نیازهای مالی شامل فراتر از آن هم می شودو نیازی به گفتن ندارد که اگر معصومین سخن از تامین خانواده می زنند کسب روزی حلال و مورد پسند خدا را در نظر دارند و نکته ی قابل توجه دیگر در کلام پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و امام رضا علیه السلام بی نیازی از دیگران است.

 

نکته: من یک نکته ای را لازم می دانم عرض کنم، آن هم این است که ما با چنین برداشت هایی از احادیث پیامبر(ص)و ائمه ی معصومین(ع) سعی در نسبت دادن  حرف های خود به آن بزرگواران را نداریم (با توجه به اینکه الگوی معیشت واقعی الگوی پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) است) و سخن آنها چراغ راه مسلمین، تنها هدف از مطرح کردن چنین سخنانی استفاده از احادیث پیامبر اکرم(ص) و ائمه ی معصومین(ع) در تبیین الگوی معیشت اسلامی، ایرانی است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی